Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.
Instagram er en af de mest populære sociale medieplatforme, især blandt yngre generationer. Det smukke ved Instagram er at det er meget visuelt – fokus er på billeder og videoer frem for tekstopslag. Facebook dominerer stadig spillet, men Instagram har stadig en stærk plads på den globale liste over højeste engagement.
Med så mange øjne på platformen har du ikke råd til at ignorere det. Så hvordan kan du bruge det? Vi har nogle tips til at bruge en Instagram-marketingstrategi for nybegyndere.
Indstil din konto til succes
Når du opretter din Instagram-konto, vil du gerne gøre det, så det har den maksimale markedsføringseffekt. Du vil også gerne sikre dig, at folk har en måde at finde dig online med lethed.
Forbind din Instagram-konto til dine andre sociale mediekonti. Tilføjelse af evt. din Facebook, Twitter, Tik Tok, egen hjemmeside samt blog m.m. til din Instagram-profil kan hjælpe dine følgere med at holde trit med dig gennem andre sociale mediefora. Sørg for, at dine privatlivsindstillinger giver alle mulighed for at se og kommentere dine opslag – din konto vil ikke hjælpe dig, hvis ingen kan få adgang til den!
Ligesom dine andre marketingindsatser skal din Instagram-strategi være i overensstemmelse med dit brand. Det betyder, at du bruger det samme logo, stil og tone, som du bruger alle andre steder. Og hvis dit brand gør noget unikt, så sørg for at dele det!
Del indhold af høj kvalitet
Instagram er et visuelt medie. Folk kommer til Instagram for at se smukke billeder og videoer. Gør en indsats for at få dit indhold på Instagram til at skille sig ud.
Heldigvis har Instagram et brugervenligt format, så du kan oprette arkivkvalitetsbilleder med et tryk på en finger. Instagram tilbyder en række filtre til at skygge dine billeder, ændre kontrastindstillingerne og tilføje andre visuelle effekter. Leg rundt med platformen, og du vil opdage, at der bogstaveligt talt er hundredvis af måder at tilpasse dine billeder på. Det kan tage lidt forsøg og fejl at finde, hvad der passer til dit brand og fungerer for dine følgere, så vær ikke bange for at eksperimentere!
Her er nogle ting, du skal huske, når du arbejder på at skabe iøjnefaldende indhold:
- Levende farver skiller sig ud
- Fotos i høj opløsning formidler kvalitet
- Usædvanlige, arresterende og spændende billeder vil fange øjet bedre end almindelige
- Korte videoer er en fantastisk måde at vise dit produkt i aktion
Brug disse tags og hashtags
Instagram sætter det “sociale” i sociale medier ved at give dig mulighed for at tagge andre på dine billeder. Ved at tagge en følger eller en anden virksomhed skaber du en forbindelse med denne person og deler dit indhold med vedkommende og deres følgere.
Derudover giver hashtags dig mulighed for at tilføje dine egne indholdsnoter til dine billeder. Brug hashtags til at formidle, hvad dit billede eller din video handler om.
En note om brug af hashtags – sørg for, at de faktisk relaterer til billedet, så de giver mening. Nogle poster tilfældige hashtags uden forbindelse til det visuelle billede, hvilket kan være forvirrende for publikum og få indlægget til at virke spammy og uægte.
Byg din rækkevidde
Et andet nøgleelement i at skabe rækkevidde er engagement – du skal aktivt administrere din konto og interagere med andre brugere. Start samtaler! Svar på folk, der kommenterer dine indlæg! Vis, at du er en aktiv del af Instagram-fællesskabet – det får dit brand til at føles mere autentisk og mere relevant, især for yngre demografiske grupper.
Du kan poste alt, hvad du vil på Instagram gratis, men du har også mulighed for at betale for at promovere dit indhold. Afhængigt af dit budget og din målkunde kan dette være prisen værd. Det er dog ikke et krav for at opbygge et følger.